Cluster Communicatie

Leudal heeft een snelle, kwalitatief goede, kundige en pro-actieve vakgroep communicatie die aansluit bij de behoefte van de huidige samenleving en doelgroepen

Je bent nu hier:Home/Home/Dienstverlening/Team Advies/Cluster Communicatie

Laatste wijziging: 28 april 2021

Gewenste situatie

31 december 2021

Inzicht in in-en externe wens, strategisch, tactisch en operationeel, pro-actief, kennis van alle on- en offline middelen

  • Klanttevredenheid: we scoren gemiddeld minimaal een 7,0

  • Sturend, leidend, agogisch, proces en productniveau

  • Procesmatig denken en handelen

  • Deskundig, vaardig, klantgericht en procesverantwoordelijk

  • Volledig, actueel, juist, efficiënt en controleerbaar

Ontwikkelingen

Ontwikkelingen

  • Leeftijdsopbouw in de gemeente Leudal zorgt voor een versplinterd mediagebruik door bedrijven en inwoners. Dit blijkt uit on- en offline onderzoeken.

  • Steeds meer in- en externe ontmoeten/besluitvorming vindt digitaal (naar tevredenheid van deelnemers) plaats. Naar de toekomst toe is de verwachting dat dit alleen maar toeneemt.

  • (Overheids)communicatie is ‘geen feestje’ meer van de communicatieafdeling. In de huidige netwerksamenleving zijn gemeentelijke organisaties op elk vlak communicatiever. Dit betekent ook voor medewerkers dat zij zich ervan bewust moeten zijn dat hij/zij voortdurend bezig is met communicatie. Alle medewerkers zijn ‘woordvoerders’,elke medewerker is een ambassadeur, ongeacht functie of taakgebied.

  • Niet alleen de vakgroep, maar de hele organisatie is verantwoordelijk voor de reputatie en imago van onze gemeente/organisatie

  • Organisaties zijn continue in verandering. Verandering is een constante en vraagt ook de komende jaren om focus op interne communicatie en verandercommunicatie en capaciteit, kennis en vaardigheden van communicatieadviseurs en om de organisatie hierin te begeleiden en te faciliteren.

Dit betekent overkoepelend:

  • Meer eigen verantwoordelijkheid, meer eigen initiatief (‘doedemocratie’)

  • Overheidsparticipatie in plaats van burgerparticipatie

  • Afnemend gezag van instituten, debatten die zich steeds vaker afspelen in de (sociale) media;

  • Een groeiende behoefte aan het actiever openbaar maken van informatie door de overheid;

  • Een overheid die aansluit bij burgeracties, die duidelijk maakt waar ze voor staat, die informatie (ongevraagd) publiceert, zich bedient van een ‘crossmediale aanpak’ en ‘conversatie’ hanteert als centrale communicatiestijl: luisteren, monitoren (omgevingsanalyse) en interactie, online en offline;

  • Communicatiespecialisten die kunnen schakelen tussen diverse communicatie disciplines zoals, mediarelaties, interne communicatie, externe communicatie, crisiscommunicatie, verandercommunicaties etc;

  • Dat elke medewerker zich ervan bewust moet zijn dat hij/zij voortdurend bezig is met communicatie. Alle medewerkers zijn ‘woordvoerders’, elke medewerker is een ambassadeur, ongeacht functie of taakgebied;

  • Een veranderende rol van de communicatieadviseur;

  • Meer focus op interne communicatie en het daarmee bijdragen aan een communicatievere organisatie als geheel.

  • Meer behoefte aan het zichtbaar maken van de toegevoegde waarde van communicatie (accountability). Denk hierbij aan resultaten en onderzoeken.

Planning activiteiten

Laatst bijgewerkt op 28 april 2021

Wijziging doorgeven? Neem contact op met de Vakgroep Online via webzaken@leudal.nl

Activiteit

Planning

Voortgang

Trekker

Info

  • Advisering algemeen tot crisiscommunicatie-organisatie (vakgroepen en afdelingen, maar ook portefeuillehouders, adviseurs en medewerkers).

  • Januari

  • Doorlopend

Gereed 25%
  • Communicatie adviseurs

  • Profilering vakgroep communicatie- in-en extern. (opstellen nieuw communicatieframe)

  • Januari

  • Doorlopend

Gereed 50%
  • Vakgroep Communicatie

  • Samenwerking, advisering en profilering vakgroep online (digitale toegankelijkheid, social media, infographics, filmpjes, website etc.).

  • Januari

  • Doorlopend

Gereed 25%
  • Vakgroep Communicatie

  • Vakgroep Online

  • Ontwikkeling van on-en offline middelen; denk hierbij aan nieuwsbrieven; TamTam, Leudal@Home, nieuwsbrief online, nieuwsbrief extern etc.

  • Januari

  • Doorlopend

Gereed 40%
  • Communicatie medewerkers

  • P&C cyclus (Begroting, kadernota, jaarverslag en Raraps).

  • Januari

  • Jaarlijks

Gereed 25%
  • Communicatie adviseur Dienstverlening

  • Social intranet – MT voorstel

  • Januari

  • Mei

Gereed 35%
  • Communicatie adviseur

  • Social intranet – Collegevoorstel

  • Januari

  • Juni

Gereed 5%
  • Communicatie adviseur

  • Social intranet – Aanbesteding

  • Januari

  • September

Gereed 5%
  • Communicatie adviseur

  • Social intranet – Kaders en impact organisatie in MT

  • Januari

  • Oktober

Gereed 5%
  • Communicatie adviseur

  • Social intranet – technische implementatie

  • Januari

  • December

Gereed 5%
  • Communicatie adviseur

  • Social intranet – organisatie implementatie

  • 2022

  • 2022

Gereed 5%
  • Communicatie adviseur

  • Tweede Kamer verkiezingen

  • Januari

  • September

Gereed 100%
  • Communicatie adviseur

  • Project Goed en Tijdig Antwoorden

  • Januari

  • December

Gereed 15%
  • Communicatie adviseur

  • Project Wet elektronische bekendmakingen

  • Januari

  • December

Gereed 5%
  • Communicatie adviseur

  • Project Rake Voorstellen

  • Januari

  • September

Gereed 5%
  • Communicatie adviseur

  • Project Duurzaam Leudal

  • Januari

  • 2022

Gereed 35%
  • Communicatie adviseur

  • Kindcentrum Leudal West

  • Januari

  • Doorlopend

Gereed 25%
  • Communicatie adviseur

  • Leudal onderneemt (Zevenellen, OML, dijkversterking en N280)

  • Januari

  • Doorlopend

Gereed 25%
  • Communicatie adviseur

  • Nieuwe werken / hybride werken

  • Januari

  • Doorlopend

Gereed 5%
  • Communicatie adviseur

Randvoorwaarden, resultaten, risico’s en vervolgacties

Resultaten

  • Communicatie vervult een spilfunctie, een verbindend team dat meer coacht en adviseert. Communicatie is in het hart verankerd. Er is meer focus op interne communicatie (extern winnen is intern beginnen). De gemeente is voortdurend in gesprek is met de samenleving en 24/7 (online) bereikbaar.

Potentiële risico’s en randvoorwaarden

  • Meer advies, zowel kwalitatief en kwantitatief,(cultuur)veranderingstrajecten majeure projecten de structurele aandacht geven die het verdient. Meer prioriteren.

  • Meer senioriteit van communicatiemedewerkers, die in staat zijn strategisch inzicht en kwalitatief goede advisering te combineren tactische levering van de communicatiemiddelen (zowel offline als online).

  • Kwalitatieve verbetering van uitvoerende taken o.a. versterken van redactiekracht, ambachtelijke vaardigheden als teksten schrijven, bouwplannen voor het tekststructuren van teksten.

  • Doorlopend communiekracht van (alle) medewerkers versterken. Door (off- en online) communicatietrainingen. Middelen (in de vorm van tools en/of specialisten) om vakafdelingen te faciliteren met externe specialisten (vormgevers, tekstschrijvers e.d.), zolang communicatievaardigheden bij vakafdelingen nog niet ontwikkeld zijn of ontoereikend in fte.

  • Actief luisteren, monitoren en interactie op zowel online als offline met tooling die dat ondersteunt en rapportages mogelijkheden biedt om dit voor bestuur en vakdisciplines zichtbaar te maken: skills voor het maken van omgevingsanalyses en strategie voor de inzet van social media.

  • Integratie BBP omtrent online communicatie.

Vervolgacties

  • Prioriteiten – minder vaak in de uitvoering

  • Training/opleiding/cursussen voor vakgroep Communicatie

  • Opleiding/trainingen/cursussen voor de organisatie.

  • Externe kennis en kunde inwinnen en inzetten waar noodzakelijk en van toegevoegde waarde is.

  • Aanschaffen van tools – accountability

  • Verdergaande samenwerking.

Aanvullende informatie

TIP: noteer hier regelmatig de voortgang. De informatie kan vervolgens worden gebruikt bij het opstellen van de jaarrekening etc.

  • 1 maart 2020

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus. Vivamus elementum semper nisi.

  • 15 juni 2020

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus. Vivamus elementum semper nisi.

  • 30 september 2020

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus. Vivamus elementum semper nisi.